'>

Яку раму вибрати для велосипеда

Яку раму вибрати для велосипеда


Однозначної відповіді на питання, з якого матеріалу зроблені кращі велосипедні рами, не існує. Кожен власник буде хвалити свою раму, і ставити її переваги вище за інших. Думки єдині в одному - гарна рама повинна бути легкою і міцною. А краще легкої, міцної і недорогий. Як вибрати саме таку раму? Щоб отримати об'єктивну оцінку, необхідно порівняти кожен матеріал з точки зору його переваг і недоліків, а потім вибрати те, що більше підійде саме вам.


Рама для велосипеда


Велосипедні рами виготовляються в більшості випадків з металевих сплавів. Це сталь, сплави на основі алюмінію, титану і магнію. Ще один матеріал - вуглепластик краще розглядати окремо.




Найважливіший параметр металу - це жорсткість, чим вона вища, тим менше метал піддається деформації. Але вона безпосередньо пов'язана з щільністю, яка в свою чергу впливає на вагу матеріалу. Отже, чим вище жорсткість металу, тим важча виготовлена з неї рама . Найвища жорсткість у сталі (30), потім йде титан (15-16), а найнижчий показник у алюмінію (10-11). Але це не означає, що алюмінієві рами автоматично стають аутсайдерами.




Завдяки більш масивної конструкції й застосуванню технології  баттінга (стінки труби мають різну товщину, збільшену в місцях великого навантаження), алюміній має цілком гідними параметрами. Розглянемо докладніше.




Матеріал рами велосипеда


Алюмінієва велосипедна рама


Говорячи «алюміній», завжди мають на увазі сплав з цинком, магнієм або кремнієм, іноді скандієм. Сплави бувають різними, їх маркують цифрами (6065, 7000, 7005 і так далі). Найкращими параметрами володіють алюмінієві сплави з семитисячної маркою. Сплави алюмінію з скандієм за параметрами можна порівняти з титаном, але їх рідко використовують через складність виготовлення. Алюмінієву раму завжди легко відрізнити по великому діаметру труб. Але через малу вагу матеріалу алюмінієві рами - одні з найлегших, алюміній застосовують при створенні велосипедів практично всіх марок. Велосипеди Felt, наприклад, часто комплектуються алюмінієвими рамами.




Плюси алюмінію: низька вага; хороша динаміка і чутливість до дороги; стійкість до корозії (але не варто забувати, що всі втулки і підшипники в будь-якому випадку виготовлені зі сталі, тому і алюмінієвій рамі потрібен догляд); у алюмінієвої рами хороша «вантажопідйомність» - тому витримає велосипедиста великої ваги.




Мінуси алюмінію: погано гасить вібрацію; поганий накат (рух за інерцією без застосування прискорення); накопичують втому, тому можуть після тривалої експлуатації зламатися, при цьому важко піддаються ремонту. Термін служби рами - приблизно 10 років.




сталева рама


Сталь - один з найпоширеніших матеріалів, він простий і дешевий у виготовленні. Для велосипедних рам використовуються прості сплави (Hi-Ten) і хромомолібденові (Cro-Mo). При виготовленні сталевих рам також часто застосовується технологія баттінга, але якщо в алюмінієвих рамах вона призначена для збільшення міцності, то в сталевих - для зниження ваги за рахунок стоншення рами в місцях, де навантаження невелике. Але використання баттінга істотно підвищує ціну для недорогої, в цілому, сталевої рами. Для збільшення міцності сталеві рами проходять спеціальне загартування.




На сьогодні проста сталь використовується тільки в недорогих моделях, конкурувати з параметрами з іншими матеріалами можуть тільки хромомолібденові сплави.




Плюси сталиі (Cro-Mo): відносно невисока ціна; гнучкість рами, що дозволяє пом'якшувати вібрацію і удари, а також плавно проходити повороти; хороший накат; висока міцність і довговічність матеріалу; добре ремонтується.




Мінуси стали: велика вага рами; небезпека корозії; існують обмеження по вазі велосипедиста.


В цілому, покупка велосипеда зі сталевою рамою - це довгострокове вкладення грошей, тому що при хорошому догляді вона може служити вам довгі роки.




Титанова рама для велосипеда


Титанові сплави, що використовуються для виготовлення велосипедних рам, показують відмінні результати, але мають високу ціну. Тому любителями використовуються рідко - цей матеріал для професійних велосипедистів. Але титанову раму відрізняє також і довговічність, що для багатьох є вирішальним критерієм при покупці.




Плюси титану: дуже довговічна (термін служби обчислюється десятиліттями); стійка до корозії настільки, що навіть не потребує фарбування, тому стаття «як фарбувати велосипед» вам просто не знадобиться з такою рамою. Титанова рама стійка до ударів і подряпин, тому довго зберігає привабливий зовнішній вигляд; пом'якшує вібрацію і є дуже міцною, тому ідеальна для MTB ; має невелику вагу.




Мінуси титану: висока ціна і низька придатність до лагодження. Але з урахуванням того, що рама має підвищену міцність і в умовах непрофесійного спорту пошкодити її дуже важко, залишається один мінус - ціна.




Рама зі сплаву на основі магнію


Це рідкісний матеріал, і суперечки про якість магнієвих рам ведуться донині. Основна перевага магнієвих сплавів - це мала вага, але у більшості професіоналів викликає сумніви його надійність. На сьогодні магнієві сплави частіше використовуються як матеріал не для рами, а для амортизаційної вилки.




Плюси магнію: найлегший матеріал, що дозволяє отримувати високу динаміку їзди; хороший накат.




Мінуси магнію: схильна до корозії і нестійка до ударів і пошкоджень; висока ціна, недовговічність (термін служби не перевищує трьох років).




Про міцність магнієвих рам ведуться суперечки - виробники заявляють, що при правильній експлуатації цей матеріал дуже міцний, а з вуст спортсменів можна почути протилежне. Згодом, можливо, ця суперечка буде вирішена, а ми поки звернемо свою увагу на самий незвичайний матеріал для велосипедної рами - вуглепластик.




Вуглепластиковая рама


Вуглеволокно - це композитний матеріал на основі волокон вуглецю, пов'язаних між собою смолою. Параметри цього матеріалу істотно відрізняються від будь-яких металів, оскільки вуглеволокно має принципово інше походження і будову.




Рами з вуглеволокна можуть бути цільні (монококові) і складові, в яких вуглепластикові труби з'єднані металевими деталями. Монококові рами міцніші, за рахунок єдності матеріалу досягається велика жорсткість і при цьому легкість рами. Вуглеволокно - дуже пластичний матеріал, тому монококові рами можуть мати найрізноманітнішу форму. Також існують комбіновані рами, що мають металевий каркас. Вони мають дуже високими ходовими параметрами, але містять у собі як всі плюси і металу, і вуглепластик, так і всі мінуси.




На жорсткість і міцність вуглепластика впливає декілька чинників. Перший - це кількість смоли, що скріплює волокна: чим її менше, тим міцніше. Другий - це кількість шарів. Якщо шарів багато і вони розташовані в різних напрямках - міцність збільшується. На велосипеді з вуглепластиковою рамою стрибок «банні-хоп» зробити простіше, тому що така рама легше. Вуглеволокно - єдиний матеріал, де жорсткість може збільшуватися не тільки в певних місцях, а й у певних напрямках (за рахунок розташування волокон вуглецю), тому рами з вуглепластика часто застосовуються в професійному велоспорті.




Плюси: низька вага; міцність і довговічність (при правильній експлуатації); можливість посилення рами як в будь-якому місці, так і в будь-якому напрямку; незвичайні форми рами.




Мінуси: дуже висока ціна, для непрофесійних рам - небезпека поломки при неправильному проектуванні, а також нестійкість до ударів, внаслідок яких може зруйнуватися вся рама; небезпека корозії в металевих вузлах складових і комбінованих рам, повна відсутність технічного обслуговування.




Яку раму вибрати для велосипеда?


Традиційно новачкам радять купувати рами зі сталі та алюмінію, але якщо ви вибираєте раму «з прицілом» на майбутнє, то варто звернути увагу і на інші види матеріалів.




Не варто забувати, що важливо не тільки назва матеріалу, а й його якість, а також якість комплектуючих. Тому краще вибирати раму з більш простого матеріалу, але виготовлену виробником з хорошою репутацією, який гарантує тривалу експлуатацію і високу якість велосипеда.