Ви тільки що отримали довгоочікуваний велосипед з транспортної компанії? Тепер вам доведеться його зібрати і налаштувати! На прикладі міського велосипеда Giant Cypress 2011 року розглянуті всі нюанси складання велосипеда з нуля - від розпакування до настройки перемикачів. Якщо ви до цього ніколи не збирали велосипед, настійно рекомендую відвезти його в найближчу вело-майстерню - заощадите купу часу і нервів. Якщо все ж ви хочете зробити це самостійно - ця стаття для вас;)
Скориставшись цими посиланнями, можна відразу перейти до потрібного розділу.
1. Розпакування та встановлення основних елементів велосипеда .
2. Встановлення та налаштування переднього гальма; регулювання обох гальм .
3. Регулювання заднього і переднього перемикачів .
Розпакування та встановлення основних елементів велосипеда
Так виглядає коробка з велосипедом, в якій він поставляється з заводу. На всіх велосипедах зазвичай вже встановлені система з шатунами, ланцюг, задній і передній перемикачі, заднє колесо, гальма і рульова колонка.
Окремо упаковані кермо, сидіння, переднє колесо, педалі, світловідбивачі і інша дрібнота.
Для складання настройки потрібно ряд інструментів:
- шестигранники (4, 5, 6 mm), а краще набір,
- ключ на 15 (для затягування педалей),
- ключ на 10,
- викрутка хрестова,
- плоскогубці (для обтиску троса),
- кусачки (для обрізки троса).
Дістаємо велосипед з коробки. Кусачками або потужними ножицями обрізаємо все пластикові хомути і знімаємо упаковку. Будьте обережні - на цьому етапі легко пошкодити лако-барвисте покриття рами.
Велосипед готовий до збірки.
Спершу закріпимо сідло на підсідельному штирі. Для цього шестигранником на 6mm розкручуємо кріплення на підсідельному штирі, встановлюємо в пази рамки сідла, закриваємо зверху скобою і закручуємо. Ця хитра конструкція дозволяє також рухати сідло взад-вперед і регулювати по куту нахилу. Зараз досить просто закрутити болт, а настройки буде зручніше зробити на зібраному велосипеді.
Закріплюємо світловідбивач максимально близько з сідла.
Опускаємо всю конструкцію в підсідельну трубу до кінця і закріплюємо ексцентриковим затискачем. Якщо він закривається дуже легко, то відкриваємо його до кінця, підкручуємо затяжне коліщатко і пробуємо закрити знову. Якщо не закривається, навпаки, послаблюємо.
Далі займаємося виносом керма і кермом. На різних велосипедах буває по-різному: або винесення вже скріплений з кермом, або ні. У будь-якому випадку, винос встановлюється першим. При установці виносу і керма зверніть увагу на троси перемикачів і гальм - вони не повинні бути заплутані. Зверніть увагу на вертикальні позначки на виносі керма - це максимально можлива висота підйому.
Ось під цією маленькою заглушкою ховається важливий болт! За допомогою шестигранника на 5 або 6 винос закріплюється в рульовій колонці, а кермо регулюється по висоті.
Закріплюємо кермо.
Займемося переднім колесом. Для початку необхідно правильно встановити ексцентрик (він знаходиться в коробці з дрібницями). На фото показано правильне положення всіх елементів. Зверніть увагу на пружинки - вони розташовані вузькою частиною всередину, тобто до колеса.
Знімаємо заглушку і пружину з одного боку ексцентрика (з тієї, де немає важеля) і вставляємо вісь у втулку переднього колеса. Може виникнути питання, яким боком його вставляти? Просто подивіться, з якого боку встановлений він задньому колесі (зазвичай з лівого) і зробіть по аналогії.
Далі вставляємо колесо в вилку. Необхідно заздалегідь "розстебнути" переднє гальмо велосипеда (у випадку з ободнимі гальмами) або зняти з нього гумку (зазвичай в заводській упаковці він закріплений гумкою або стяжкою).
Затягувати ексцентрик найзручніше, підійшовши до велосипеда спереду. В цьому випадку можна відстежувати, відцентроване чи колесо. Затягування проводиться таким чином: крутити коліщатко зліва за годинниковою стрілкою і пробуєте закрити важіль. Якщо закривається дуже легко, відкидаєте назад і знову закручуєте коліщатко, до тих пір поки ексцентрик ви не вийдете з зусиллям. Перестаратися не потрібно, інакше можна зламати ексцентрик!
Тепер можна і підкачати колеса. Рекомендований тиск завжди вказується на покришках в psi і bar. Bar = атмосфери. Зверніть увагу: тиск в колесах велосипеда повинно бути від 3-х атмосфер і вище. 3,5 - оптимальний варіант. 2,2 як у автомобілів нікуди не годиться. В процесі експлуатації періодично перевіряйте тиск в колесах - це запорука отстуствует "вісімок".
Встановимо педалі. На фото видно, що кожна педаль підписана як L або R. Іноді ще ліпляться наклейки. L (Left) - ліва, R (Right) - права. Будьте уважні: у педалей різна різьблення! Обидві педалі закручуються "по руху" велосипеда, тобто ліва вліво (проти годинникової), а права вправо (за годинниковою).
Спочатку закручуємо їх руками, а потім підтягуємо ключем на 15.
Якщо ланцюг не на місці, її легко можна повернути туди. Для цього натискаємо на лапку заднього перемикача і ланцюг слабшає. Тепер її можна просто підхопити рукою і одягнути на одну з передніх зірок.
Установка і настройка переднього гальма; регулювання обох гальм
Тепер займемося установкою переднього гальма. Знайдіть ось таку вигнуту трубку в коробці. У неї потрібно протягнути трос переднього гальма так, щоб широка частина виявилася вгорі, а вузький наконечник внизу - ближче до гальмівних важелів (на слід. Фото).
Робимо як на фото. Гумку потрібно одягнути до того, як будете прикручувати трос. Гумка потрібна для захисту троса від бруду.
Тепер послаблюємо болт і заводимо туди трос.
Стискаємо важелі так, щоб від колодок до обода залишалося 2-3 мм. і закручуємо болт (без фанатизму, інакше тросик почне "пушіться").
Ми залишаємо невелику частину троса (5-7см.), Решта обрізаємо кусачками (кусачки потрібні дуже хороші, інакше тросик розпушиться на кінці). Далі одягаємо наконечник і затискаємо його плоскогубцями. Якщо відповідних інструментів немає під рукою, зробіть цей крок пізніше. Але не відкладайте надовго - трос може "розпушити" і вам доведеться його міняти.
Далі тросик можна завести за важіль, щоб він не бовтався.
Тепер потрібно відрегулювати гальма. Такого непростого питання добре б присвятити окрему статтю, ну а зараз я постараюся коротко описати процес регулювання.
Чітка робота гальм складається з багатьох нюансів. Для початку покрутіть колесо (попередньо накачавши до рекомендованого тиску) - чи є вісімка? Якщо є, то її потрібно виправити. Цим краще зайнятися досвідченому майстрові або пошукати статтю про усунення вісімок в інтернеті. Якщо все в порядку, працюємо далі.
У зібраному стані, колодки гальма повинні знаходитися на однаковій відстані від обода. Це досягається натягом троса - можна послабити болт, яким ви кріпили тросик, і натягнути його посильніше. А ще є "баранчик" - він знаходиться прямо біля ручки гальма - їм теж можна підтягнути або ослабити трос. Ніколи не викручуйте його до кінця! Самі колодки повинні бути паралельні обода. Перевірте, чи це так. Якщо немає, потрібно послабити кріпить їх болт і відрегулювати їх положення (див. Фото). Можна, наприклад, затиснути гальмо (тоді колодки пригорнуться паралельно обода) і відразу затягнути болти.
Тепер натискаємо на гальмівну ручку і дивимося, як сходяться важелі гальма. А сходитися вони повинні одночасно! Якщо при натисканні на гальмівну ручку у вас один важіль притискає колодку швидше, ніж інший, необхідно зробити регулювання спеціальними гвинтами (див. Фото). Налаштування проводиться таким чином: вибираєте той важіль, де колодка швидше і сильніше притискається до обода і гвинт з цього боку закручуєте за годинниковою стрілкою на один або підлогу обороту. Натискаєте і дивіться, чи змінюється ситуація. Зазвичай колодки починають притискатися до обода одночасно вже після регулювання одним гвинтом. Якщо ж ні, тоді гвинт на іншому важелі (де колодка знаходиться далі від обода) повертаєте проти годинникової стрілки на одну - пів обороту. Продовжуйте описані дії, поки не досягнете результату, як на відео. Цю ж процедуру необхідно виконати з заднім гальмом.
Регулювання заднього і переднього перемикачів
Тепер залишилося налаштувати перемикачі та скоро можна буде вирушати на перший тест драйв. Регулювання перемикачів потрібно починати з заднього. Передній зазвичай непогано відрегульований з заводу. Для регулювання вам буде потрібно стійка, на яку ви встановите заднє колесо або помічник, який буде піднімати велосипед за сідло, щоб ви могли покриття педалі і подивитися, як все працює.
Для початку переконайтеся, чи потребує задній перемикач настройки. Для цього виставте на передньому перемикачі першу (найменшу зірку) і по черзі перемикайте передачі на задньому , крутячи при цьому педалі. Якщо ланцюг погано піднімається або опускається по зірочкам, потрібно регулювання.
Почати потрібно з регулювання натягу пружини в сам про м задньому перемикачі (або переконатися, що вона правильно відрегульована з заводу). Для цього передній і задній перемикачі виставте на першу зірку (цифра 1 на ручках перемикача). Тобто спереду це менша зірка з трьох, а ззаду б про більша з семи (або восьми, дев'яти). Прокрутіть педалі, щоб ланцюг встала на потрібні зірки. Тепер зверніть увагу на гвинти H (High) і L (Low) на задньому перемикачі. H - підвищені передачі, наприклад сьома; Low - знижені, наприклад перша.
Так як ми виставили на першу передачу (знижену), то наша увага повинна бути звернена на гвинт L. Перш ніж будемо його крутити (а може і не будемо зовсім), необхідно переконатися в тому, що задня лапка перемикача знаходиться рівно навпаки першої зірки ( см. фото). На фото нижче ланцюг стоїть на другій зірці, щоб ви чітко бачили перекіс. Ланцюг обов'язково повинна бути на першій зірці!
Якщо все рівно, вам пощастило! Якщо немає, покрутіть гвинт L в одну або іншу сторону. Ви повинні побачити, як лапка перемикача почне повільно пересуватися вліво або вправо. Завдання ви знаєте - зірки в лапці перемикача должнаи лежати в одній площині з першою зіркою касети. Після того, як ви відрегулюєте положення перемикача гвинтом L, виставте задній і передній перемикач на останні зірки і повторіть процедуру з гвинтом H.
Тепер займемося натягом ланцюга. Якщо ланцюг погано піднімається з 7 на 1, то потрібно злегка натягнути трос. Якщо погано опускається вниз з 1 на 7, то трос перетягнуть, і його потрібно послабити. Необхідні регулювання можна зробити за допомогою регулювального коліщатка на задньому перемикачі. Кр у титі зворотному напрямі - натягаєте трос, за годинниковою - послабляєте. Знову ж таки, не перестарайтеся з викручуванням, інакше коліщатко просто вискочить з перемикача. Якщо потрібного ефекту досягти не вдалося, тоді потрібно послабити гайку на 9, притримує трос, натягнути / послабити трос і знову закріпити його.
Передній перемикач налаштовується схожим чином. Тільки з гвинтами H і L все навпаки: маленька зірка - гвинт L, велика - H.
Сподіваюся у вас все вийшло! Якщо ні, не впадайте у відчай. Пошукайте спеціалізовані статті в інтернеті, або зверніться за допомогою до досвідченого вело-майстру. Ми, в свою чергу, постараємося зробити докладні статті для кожного етапу. Успіхів в налаштуванні і хороших поїздок;)
Ваші відгуки та зауваження, будь ласка, залишайте в формі коментарів нижче. Текст і фотографії статті, при необхідності, будуть доопрацьовуватися.