У ЧОМУ РІЗНИЦЯ МІЖ ДОРОГИМ І ДЕШЕВИМ ВЕЛОСИПЕДОМ?
Побачивши в магазині велосипеди за $300 і за $2300 багато людей не можуть зрозуміти, чим вони відрізняються і чому ціна схожих зовні моделей така різна. Дійсно, всі ровери виглядають в цілому однаково: два колеса, кермо, рама - простий механізм, де тут може бути підступ?
Залежно від достатку
і ступеня захопленості, для кожної людини максимальна сума на покупку
велосипеда буде різною. Різними для всіх будуть і поняття «дорогий» і
«дешевий».
Найпоширеніші моделі
в українських магазинах коштують в районі $200- $300, приймемо їх за умовно
дешеві, а до умовно дорогим віднесемо великі з ціною $1000 і вище. Також
важливо зазначити, що верхньої межі ціни не існує.
У виробництві
велосипедів, як і більшості інших товарів, існує зв'язок ціни і якості.
Загальне правило «чим дорожче, тим краще» в цілому правдиво, але зв'язок не
лінійний.
Різницю між
велосипедами за $ 9000 і $ 10 000 можна і не знайти. У такій ціновій групі ви
гарантовано отримаєте відмінну якість, але також заплатите за обслуговування,
престиж марки, індивідуальний підхід і так далі.
Відмінності між
двома дорогими моделями напевно будуть мінімальними, якщо будуть взагалі. А ось
між велосипедами, наприклад, за $ 300 і $ 1000. різниця буде помітна. У чому ж
вона?
Довжина труб рами і
кути між ними складають набір геометричних характеристик або, кажучи простіше,
геометрію велосипеда. Від неї залежить стабільність, керованість, зчеплення коліс
з дорогою, можливість швидко набирати і підтримувати швидкість, а також посадка
і зручність велосипедиста в різних умовах.
Виробники недорогих
велосипедів як правило не приділяють розробці геометрії рам багато уваги. Для
цього потрібні досвідчені інженери-конструктори і неодноразові тести безлічі
зразків, а це в свою чергу потребує часу та коштів.
Для
зниження ціни недорогі бренди використовують одні і ті ж шаблони рік за роком,
а щоб отримати різні розміри велосипеда, просто змінюють довжину підсідельної
труби , Не перераховуючи інші параметри пропорційно. В результаті виходять
громіздкі монстри, які мало кому підходять. Як їх не налаштовуй, вони не
стануть зручними, тому що форма їх рами цього не дозволяє.
Великі
фірми-виробники постійно шукають компроміси між різними характеристиками при
розробці оптимальної геометрії для кожного типу велосипедів, експериментують з
матеріалами, формою, діаметром і кутами з'єднання труб. На це йдуть кошти, які
потім враховуються при формуванні ціни на кінцевий продукт.
Віддаючи за велосипед більше грошей, ви фактично сплачуєте вартість його розробки і тестів, але також з великою часткою ймовірності отримуєте відповідний розмір, зручність і задоволення від їзди.
Матеріал, з якого виготовлена рама, впливає на те, скільки велосипед важить, як поводиться в русі, розганяється, виглядає і, звичайно, скільки
коштує.
Абсолютна більшість
недорогих велосипедів і моделей середньої цінової категорії зроблені зі сталі
та алюмінію. Більш дорогими і рідкісними є карбон і титан, компоненти з яких
можна зустріти в великах за умовну $1000 і більше.
Варто враховувати,
що у одного матеріалу можуть бути різні класи з різними властивостями, які
будуть працювати краще або гірше - і коштувати відповідно. Наприклад, два
велосипеди з алюмінію можуть мати різну вагу і витримувати різні навантаження
при інших рівних умовах, тому що один зроблений з металу більш високого класу,
ніж інший.
З чого виконані інші
компоненти важливо не менше. Колеса, наприклад, з використанням карбону,
дозволяють істотно зменшити вагу велосипеда в порівнянні з колесами зі
сталевими втулками і спицями, але і коштувати будуть набагато дорожче.
Матеріали рами, вилки , Трансмісії і всіх інших деталей впливають на
характеристики велосипеда і, як наслідок, на його ціну.
Якість компонентів
У великих виробників, таких як Shimano і Sram, є різні групи запчастин, що відрізняються за якістю і, відповідно, ціною. На недорогі велосипеди зазвичай встановлюють комплектуючі з початкових груп (наприклад, Shimano Tourney), а іноді і зовсім китайські безіменні деталі. На дорожчі моделі ставлять комплектуючі з груп високого рівня.
Різниця може бути не видно на перший погляд, але відчутна під час їзди. Дорогі компоненти перемикають передачі легше і чіткіше, а їх налаштування виходить виконати більш точно і робити це потрібно рідше.
До того ж чим
дорожче деталі, тим вони менше важать і довше зношуються. Наприклад, дорогий
ланцюг найімовірніше буде полегшений, матиме покриття, стійке до корозії і може прослужити в кілька разів довше.
Крім трансмісії на
комфорт впливають і інші компоненти. Так от форми і матеріалів сідла залежить,
через скільки кілометрів шляху у вас заболить зад, від якості грипсами -
наскільки зручно руки будуть лежати на кермі, від педалей - скільки зусиль піде
на те, щоб їх крутити. Для легкої і приємної поїздки має значення кожна дрібниця.
Диявол в деталях.
Якість збірки
У недорогих брендів великовузлове складання виконує найчастіше низькокваліфікована робоча сила - люди з мінімальними знаннями і невеликим досвідом. Їх робота оцінюється не якістю, а кількістю велосипедів, які вони можуть зібрати за день.
У людини, який
контролює робочих на лінії, швидше за все теж знань негусто і лише трохи більше
досвіду, і він не збирається витрачати багато часу, щоб уважно перевіряти кожну
одиницю.
Тому у недорогих
велосипедів бувають сполуки, які затягнуті недостатньо або занадто сильно.
Бувають деталі, які слабо змащені або, навпаки, буквально залиті мастилом, і
інші подібні недоліки.
Такий велосипед може
деякий час їздити нормально. Але якщо ви не перевірите його у компетентного
механіка і не виправите помилки збірки, неправильно встановлені компоненти
будуть зношуватися набагато раніше, ніж повинні, і це рано чи пізно позначиться
на якості їзди. У гіршому випадку щось зламається - як це буває, в самий
невідповідний момент - і в результаті ви можете залишитися без велика або
отримати травму.
Заслуговують на
довіру виробники приділяють збірці велосипедів багато уваги, тому набагато
більш імовірно, що всі вузли будуть зібрані з усією ретельністю, закручені з
тим зусиллям, з яким потрібно, і правильно змащені.
Вага
Два велосипеда зі
схожими рамами, наприклад, зі сталі, можуть значно відрізнятися за вагою.
По-перше, різні
марки одного і того ж металу мають різні фізичні властивості, в тому числі і
вага.
По-друге, технологія
виробництва відіграє велику роль. Тести показали, що навантаження на раму
нерівномірні: максимальна напруга утворюється на кінцях труб в місцях
зварювання, мінімальне - в центрі. Великі виробники пішли шляхом використання
баттірованних труб (butted tubing) з більшою товщиною стінок на кінцях і меншою
в середині, що дозволило зменшити вагу рам. Виробництво таких труб більш
дороге, і в моделях нижчого цінового діапазону їх не використовують.
Загальна вага
велосипеда також залежить від комплектуючих. Кілька зайвих грамів на одну
деталь, кілька - на інший, і ось вже набігла істотна різниця у вазі між дорогим
велосипедом і варіантом подешевше.
Згадайте, скільки
разів ви вибирали довший шлях замість того, щоб поїхати короткою дорогою, але
трохи пронести велосипед в руках, наприклад, через підземний пішохідний
перехід? Одна справа тягти на собі 18-кілограмовий AIST і зовсім інше -
сучасний велик, який в два рази легше.
Дизайн
Зовнішній вигляд -
виключно справа смаку. Хтось любить яскраві фарби і велика кількість декору,
кому-то по душі лаконічні монохромні варіанти. Різниця між дорогими і дешевими
велосипедами в тому, що перші набагато частіше виглядають стильно і сучасно, а
другі навіть в рік випуску здаються застарілими років на 15.
Справа в тому, що в
великих брендах працюють власні професійні дизайнери, які відстежують тенденції
не тільки в оформленні велосипедів, але і в цілому вивчають смаки і переваги
людей і відображають їх у кожної нової колекції кожен новий сезон. Вони
підбирають компоненти, з огляду на загальний дизайн майбутньої моделі, тому
готові велосипеди виглядають гармонійно.
Недорогі марки
зазвичай залучають сторонніх художників або зовсім залишають вибір дизайну за
китайськими фабриками. Компоненти замовляють стандартні в тих кольорах, які їм
пропонують постачальники, головне - ціна нижче. У підсумку виходять недоладні
чудовиська, оздоблені «під хохлому».
Звичайно, те, як виглядає великий, не впливає на якість їзди безпосередньо, але має велике значення для відносини до поїздок в цілому. Красивими речами приємно користуватися, це хочеться робити частіше, і велосипед стане улюбленим тільки тоді, коли в ньому буде подобається все, навіть його зовнішність. Майже як з вибором партнера - зовнішність не грає вирішальну роль, але все-таки краще, якщо вона подобається
Чи варто купувати дорогий велосипед?
Підступ дешевих велосипедів в тому, що вони, як правило, незручні: важкі, повільні і погано керуються. Якщо це так, то ви, швидше за все, будете їздити мало і неохоче. Будь великий краще, ви б більше насолоджувалися кожною поїздкою і, ймовірно, їздили б частіше.
Частота використання - важливий аспект, який визначає корисність купленої речі особисто для вас і часто безпосередньо залежить від ціни. Купивши недорогий велосипед, у вас більше шансів розчаруватися в ньому і їздити мало.